دانشگاه فدرال کازان

دانشگاه فدرال کازان

دانشگاه فدرال کازان

دانشگاه فدرال کازان یکی از قدیمیترین و بهترین مراکز علمی آموزشی روسیه می باشد که در شهر کازان و پایتخت جمهوری تاتارستان و در کنار رود زیبای ولگا بنا نهاده شده و فعالیت می نماید. دانشگاه فدرال کازان  در سال ۱۸۰۴ میلادی و توسط “الکساندر اول” در کرانه رود ولگا تاسیس شد.

دانشگاه کازان در ابتدا در ساختمان دبیرستان تزاری شهر کازان شروع به کار و بعدها با اضافه شدن ساختمان های بزرگ مجاور به مجموعه اش، به مثابه یک شهرک دانشگاهی قلمداد می شد.

نمای کلاسیک ساختمان اصلی دانشگاه و مجموعه معماری آن (یکی از زیباترین مکان های توریستی و دیدنی شهر کازان)، سالن تئاتر، لابراتوار شیمی، کتابخانه، رصد خانه نجومی، کلینیک تخصصی و … باعث شاخص شدن هر چه بیشتر این مرکز آموزشی در دهه دوم قرن ۱۹ میلادی شدند.

در قرن بیستم دانشگاه رنگ و بوی امروزی به خود گرفت و روسای آن با سیاست های نوین تلاش کردند تا اصول و روش های مدرن را در آن پیاده سازی و اجرا کنند. دانشکده های جدیدی چون دانشکده زمین شناسی، نجوم، ساختمان های مدرن دانشکده شیمی، دو ساختمان مرتفع و مجهز آموزشی و آزمایشگاهی و مدتی بعد مجموعه فرهنگی و ورزشی “Bustan” با حضور ولادیمیر پوتین در آن افتتاح گردید.

دانشگاه نه تنها یک بنیاد علمی است، بلکه یک مرکز فرهنگی برای منطقه ولگا به شمار می آید و این مشخصه با فعالیتهایی مانند چاپ و نشر کتاب، روزنامه استانی، برگزاری تئاتر و دیگر برنامه های فرهنگی نمود پیدا می کند.

افراد مشهوری در سالهای مختلف در دانشگاه فدرال کازان تحصیل کرده اند که در میان آنها می توان از ولادیمیر لنین (اولین رهبر حزب کمونیست شوروی)، ولادیمیر خلبنیکوف و … نام برد.

به دستور بوریس یلتسین رئیس جمهور روسیه، دانشگاه کازان، مجموعه ای دولتی و در دریف مکان های ارزشمند میراث فرهنگی فدراسیون روسیه قرار گرفت. و تاکنون موفق به کسب جوایز ارزنده ای چون نشان پرچم سرخ کار (سال ۱۹۵۵)، نشان لنین (سال ۱۹۷۹) و … شده است.

امروزه در ساختار دانشگاه مراکز و بخش های مختلفی مانند کتابخانه علمی، انستیتو علمی – تحقیقاتی شیمی، ریاضی، مکانیک، ۷ موزه، باغ گیاه شناسی، رصدخانه های نجومی، مرکز فناوری اطلاعات، انتشارات مرکزی و … وجود دارد. همچنین بنا به دستور وزارت علوم روسیه از سال ۲۰۱۱ دانشگاه علوم انسانی تاتارستان و انستیتو دولتی علوم اقتصادی و دارایی کازان به این مجموعه ی آموزشی اضافه شدند و همگی تحت عنوان یک دانشگاه فعالیت دارند.

در حال حاضر حدود ۳۷۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۱۲۰۰ دانشجوی دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند. همچنین تعداد قابل توجهی (۳۶۰۰ نفر) دانشجوی خارجی در حال تحصیل در دانشگاه فدرال می باشند. ضمن اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر کادر آموزشی و پژوهشی در این موسسه فعالیت می کنند. در حال حاضر پروفسور “ایلشات گافوروف” وظیفه ریاست دانشگاه فدرال کازان را برعهده دارد.

همچنین خوابگاههای دانشجویی آمادگی پذیرایی از ۱۳۰۰۰ دانشجوی خارجی و غیربومی این دانشگاه را دارند که یکی از ساختمان های بزرگ خوابگاهی با ظرفیت ۷۰۰۰ نفر در داخل مجموعه اصلی دانشگاه واقع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *