دانشگاه دوستی ملل روسیه (رودن)

دانشگاه دوستی ملل روسیه (رودن)

دانشگاه دوستی ملل روسیه (رودن)

دانشگاه دوستی ملل روسیه (رودن) یکی از بزرگترین و مشهورترین مراکز آموزشی روسیه می باشد که به دلیل وجود تقریبا تمامی رشته های آموزشی، از محبوبیت خاصی میان دانشجویان بومی و خارجی برخوردار است.

دانشگاه دوستی ملل مسکو در تاریخ ۵ فوریه سال ۱۹۶۰ میلادی تاسیس شد و در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۱۹۶۱، به نام پاتریس لومومبا، یکی از نمادهای مبارزه مردم آفریقا برای استقلال نامگذاری شد. اولین رئیس دانشگاه، شخصیت برجسته علمی شوروی پروفسور سرگئی رومینگف بود که تا سال ۱۹۷۰ میلادی دانشگاه تحت نظارت وی قرار داشت. از همان ابتدای تاسیس کلاس هایی برای آموزش دانشجویان خارجی و آموزش زبان روسی به آنها در شش دانشکده شکل گرفت و بتدریج گسترش یافت که تا امروز نیز ادامه دارد.سال ۱۹۶۵ اولین گروه ۲۲۸ نفره از متخصصین جوان از ۴۷ کشور جهان از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند. اندکی بعد در سال ۱۹۶۶ میلادی ساخت یک مجتمع آموزشی جدید در جنوب غربی مسکو آغاز گردید.

در طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ میلادی دانشگاه دوستی ملل به مرکز بزرگ آموزشی و علمی مشهور جهان تبدیل شده بود که تنها در سال ۱۹۷۵ حدود ۵۶۰۰ متخصص، از جمله ۴۲۵۰ فارغ التحصیل برای ۸۹ کشور جهان آموزش داده بود.

در سال ۱۹۹۲ میلادی، با تصمیم دولت روسیه فدراتیو، نام دانشگاه به «دانشگاه دوستی ملل روسیه» تغییر یافت. در حال حاظر بنیانگذاران این دانشگاه از اعضای هیئت دولت فدراسیون روسیه هستند.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، دانشکده های جدید نیز افتتاح شدند: علوم زیست محیطی، اقتصاد، حقوق، زبان شناسی و فلسفه، علوم انسانی و اجتماعی، زبان های خارجی، اقتصاد جهانی و کسب و کار، آموزش از راه دور، کسب و کار هتل و گردشگری، گرانش و کیهان شناسی ایجاد شد.

در حال حاضر ریاست دانشگاه برعهده پروفسور ولادیمیر فیلیپوف می باشد که زمانی به عنوان وزیر علوم روسیه و همچنین معاون علمی رئیس جمهور روسیه نیز مشغول به فعالیت بود.

در حال حاضر در دانشگاه دوستی ملل حدود ۲۷۰۰۰ دانشجو از حدود ۱۵۰ کشور جهان در حال تحصیل می باشند. تعداد پرسنل دانشگاه بیش از۴۵۰۰ نفر است که در بین آنها ۲۳۰۰ پرسنل آموزشی با بیش از ۵۰۰ پروفسور حضور دارند.

در رتبه بندی های جهانی دانشگاه دوستی ملل، طی سالهای ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان حضور داشت که از روسیه تنها ده دانشگاه در این لیست قرار گرفته اند. همچنین طبق رتبه بندی های آژانس اینترفاکس در میان بیش از ۱۰۰۰ دانشگاه روسیه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هر سال در جایگاه های ۴ تا ۶ قرار دارد. همچنین در رتبه بندی سال ۲۰۱۳ بین دانشگاه ها ی روسیه، کشورهای شوروی سابق و کشورهای حوزه بالتیک رتبه هفتم و بر اساس شاخص بین الملی بودن، جایگاه نخست را کسب کرده است.

شهرک دانشجویی دانشگاه دوستی ملل

خوابگاههای دانشگاه دوستی ملل نزدیک ساختمان اصلی دانشگاه و در جنوب غربی مسکو در شهرکی دانشجویی قرار دارد. ساختمان های خوابگاه شامل ۱۴ بلوک ساختمانی مجزا از یکدیگر است که درامتداد جنگلی کوچک با دریاچه ای در انتهای آن و در نزدیکی ایستگاه مترو مسکو قرار دارند.

در فضای شهرک دانشجویی یک پاسگاه پلیس شبانه روزی، چند آرایشگاه، سوپرمارک، پارکینگ دوچرخه و اتومبیل، مرکز خدمات کامپیوتری، چند کافی نت وتعداد زیادی رستوران برای ذائقه های مختلف وجود دارد که محیط را کاملا بین الملی کرده است.

در مقابل شهرک دانشجویی درمانگاه و بیمارستان دانشگاه قرار دارد و به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات درمانی به دانشجویان می باشد. همچنین تمامی دانشجویان از لحظه ورود به دانشگاه موظف هستند دو بار در سال و طی برنامه مشخصی از دانشگاه دوره معاینات و آزمایش های کنترل سلامتی را گذرانده و کارت سلامت دریافت کنند.

برای تحقق بخشیدن به برنامه های ورزشی دانشجویان در نزدیکی شهرک دانشجویی و ساختمان اصلی دانشگاه یک مجموعه بزرگ ورزشی قرار دارد که روزگارانی ورزشکارانی با رتبه های قهرمانی جهان درآن تمرین می کرده اند.

 

توجه : این دانشگاه در لیست مورد تایید وزارت بهداشت و درمان در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ قرار ندارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *